Steg för steg guide – Hur man skapar en ny användare i adminportalen

  1. Logga in på adminportalen

  2. Gå till fliken ”Användare”

  3. Klicka på ”Ny användare” längst upp och välj ”Skapa en användare”

  4. Fyll i Förnamn, Efternamn och E-post. Lägg till avdelning om ni har det uppdelat så idag i appen. Annars kan ni lämna den blank.

  5. Välj den licensen som användaren ska ha. (Är du osäker på vilken licens du ska välja? Se fliken här till höger ”Vad innebär de olika licenserna”)

  6. Välj 0 mån bindningstid och klicka på ”Nästa”

  7. Om du valt Mobile eller Flexible får du nu välja Fastnätsnummer och Mobilnummer. (Är du osäker på vilket alternativ du ska välja? Lugn till höger finns förklaring ”Vilket nummer ska jag välja i portalen?”

  8. När du valt ett nummer klickar du på nästa.

  9. Nu kommer val av tilläggstjänster. Om användaren ska ha mobilsurf, bockar du i mobilsurf, till Ping Mobile och Ping Flexible ingår det 1gb. 

  10. I nästa steg kan du lägga till användaren i växelgrupper. Om användaren inte ska ingå i en växelgrupp kan du bara klicka på nästa.

  11. Välj ”Skapa användaren”.

  12. Nu är användaren skapad. Läs nästa steg för att aktivera simkort.
  1. Gå till fliken Användare

  2. Sök på användaren och markera personen i listan

  3. Klicka på fliken simkort och hårdvara

  4. Till höger finns nu en ruta där du kan aktivera simkortet. Klicka på pennan vid rubriken ”Imsi”

  5. Fyll i simkortsnummer. Du hittar simkortsnumret i kuvertet till simkortet. Numret börjar med 240017…

  6. Välj om du vill aktivera det direkt eller ett specifikt datum

  7. Nu är simkortet aktiverat. Läs steg 3 för att välja vilket nummer användaren ska visa när de ringer.
  1. Gå till fliken ”Användare”
  2. Sök efter användaren i listan och markera personen
  3. Gå till fliken ”Profiler”
  4. Nu får du upp en ruta där man gör inställningarna för hantering av samtal. Du kan bestämma hur inkommande samtal ska ringa eller vilket nummer personen ska visa vid utgående samtal.
  5. Scrolla ner till ”Nummervisning Fastnummer” och ”Nummervisning Mobilnummer”. Välj vilket nummer du vill att användaren ska visa när de ringer ett utgående samtal.
  6. Scrolla ner till ”Samtal till Mobil” och ”Samtal till Fastnummer” här väljer du vart det ska ringa vid inkommande samtal. (Är du osäker på vad som menas med Fastnummer och Mobilnummer? Läs fliken till höger ”Inkommande samtal Fastnummer och Mobilnummer”
  7. Nu har du gjort inställningarna för profilen Tillgänglig. Gör samma inställningar för resterande profiler.

Vill du veta hur man skapar egna profiler? Se här:

Profiler

Värdefull information när du ska skapa en ny användare i adminportalen

Ping Mobile

Data, Mobilsamtal och SMS till ett fastpris. App till mobil och dator ingår.

Ping Flexible

Data till fastpris med rörligt pris för SMS och samtal. App till mobil och dator ingår.

Ping Fixed

Chatt och tillgång till Ping Plattformen. Samtal och SMS ingår via appen. (Inget simkort)

Ping User

Chatt och tillgång till Ping Plattformen.

 

Här kan du jämföra licenserna:

Jämför licenserna

Använd ett befintligt nummer:

Här hittar du era lediga nummer och nummerserier. 

Flytta ett nummer från en annan operatör:

Här kan ni själva lägga porteringen på ett nummer som ligger hos en annan operatör. För att porteringen ska bli godkänd behöver man säkerställa med nuvarande operatör att numret är öppet för utportering. Samt att ni äger numret.

Om ni vill flytta ett nummer som ett annat företag/privatperson äger läs fliken ”Flytta in ett nummer från annan operatör”

Köp ett nummer:

Välj de vad numret ska starta med. T.ex. 08 eller 070. I rullistan nedanför kan ni köpa ett guldnummer eller reservera ett gratisnummer. Finns det inga gratisnummer att välja? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att reservera ett nummer. 

Vill du flytta in ett mobilnummer till Ping?

Fyll i nedan pdf och maila den till vår support: support@pingaway.se

Ladda ner pdf

Om du har slut på simkort, kontaktar du vår kundservice så skickar vi ut nya kort till dig.

www.pingaway.se/kontakt

Är du osäker på vad som menas med Fastnummer och Mobilnummer? Lugn vi förklarar skillnaden här:

Vid inkommande samtal kan du välja vart det ska ringa. När man ringer på ditt mobilnummer och fastnummer. 

Inkommande samtal fastnummer:

Om du vill att det ska ringa i din dator väljer du Fastnummer. Du kan även välja att det ska ringa både på mobiltelefonen och datorn.

Inkommande samtal Mobilnummer:

Om du vill att det ska ringa i din mobiltelefon väljer du Mobil. Du kan även välja att det ska ringa både på mobiltelefonen och datorn.